Indicator | Toelichting | Doelstelling 2022 |
---|---|---|
Personeel |
|
|
Verzuim | De afgelopen jaren is veel energie gestoken in het verlagen van het verzuim. Aandacht en heldere afspraken hebben geresulteerd in lager verzuim. Dit willen we zo houden, ook in en na corona tijd. | 4,6% inclusief langdurig verzuim frequentie. |
Salarislasten | De kosten aan salarissen inclusief sociale lasten zijn een belangrijke post in de begroting van de gemeente (2021: ongeveer 14,5% van de totale lasten). Reden om actief te sturen op realisatie en uitputting. | De salarislasten blijven binnen het begrote budget. |
Inhuur externen | In 2020 bedroegen de kosten van de inhuur van externen 22% van het totaal van salarislasten en kosten externe inhuur (dit is incl. projectmatige inhuur op de programma’s). Door het verhogen van de interne flexibiliteit en door meer grip op het inhuurproces wordt beoogd om de kosten van inhuur te verlagen. | De kosten van de inhuur van externen bedraagt maximaal 20% van het totaal aan salarislasten en kosten externe inhuur. |
Indicator | Toelichting | Doelstelling 2022 |
---|---|---|
Financiën |
|
|
Exploitatiesaldo | De meerjarenbegroting is sluitend als er een goede verhouding is tussen baten en lasten. | Het verwachte saldo van baten en lasten in het meerjarenperspectief is > 0. |
Weerstandsvermogen | Een reservepositie is adequaat als de reserves voldoende zijn om mogelijke risico’s (voor zover die te | De verhouding (ratio) tussen het aanwezige en het minimaal |
Schuldenplafond | De omvang van de leningenportefeuille (langlopend + kortlopend) van de gemeente Gouda is ten opzichte van andere gemeenten hoog. In het coalitie akkoord is afgesproken dit te bewaken middels een plafond. | Het gehanteerde schuldenplafond bedraagt € 295 miljoen per 31-12-2022. |
Handremprocedure | Indien de sluitende meerjarenbegroting onder druk dreigt te komen, de ratio voor het weerstandsvermogen < 1 dreigt te worden of het schuldenplafond overschreden dreigt te worden (dan wel een combinatie van deze factoren) dan geldt een handremprocedure. | Opereren binnen de marges van het financieel kader uit het coalitieakkoord (sluitende meerjarenbegroting, weerstandsvermogen > 1 en schuldpositie onder schuldenplafond). |
Factuurafhandeling | De wettelijke betalingstermijn voor facturen bedraagt standaard 30 dagen. | De gemeente Gouda betaalt ten minste 85% van de facturen binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur. |
Indicator | Toelichting | Doelstelling 2022 |
---|---|---|
ICT |
|
|
Geheugen van Gouda | Gouda maakt een ontwikkeling door van taakgericht naar zaakgericht werken. Daartoe is het programma Het geheugen van Gouda opgezet. | In 2022 werkt het Sociaal Domein digitaal en worden geen nieuwe documenten in Verseon geregistreerd. |
ICT-infrastructuur | Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen is en wordt in de ICT geïnvesteerd. Hierdoor is de performance geleidelijk verbeterd. | In 2022 is de beschikbaarheid van de ICT infrastructuur binnen de afgesproken gebruikstijden 99,5% (2021: 99,7%). |
Indicator | Toelichting | Doelstelling 2022 |
---|---|---|
Privacy en datalekken | De AVG stelt stevige boetes op het onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens: € 20 miljoen of 4% van de jaaromzet als dit hoger is. | Om te (blijven) voldoen aan de AVG, behoeven de daarbij behorende maatregelen voortdurend aandacht en onderhoud, zoals bewustwording van de medewerkers, het afnemen en up to date houden van Privacy Impact Assessments, het onderhouden van het Register van verwerkingen en een actuele ketenregie. |
Indicator | Toelichting | Doelstelling 2022 |
---|---|---|
Juridische zaken |
|
|
Voorkomen van bezwaarschriften | Het aantal en type bezwaarschriften geeft inzicht in de uitwerking van gemeentelijk beleid in de praktijk en de kwaliteit van de uitvoering. | Doelstelling is maximaal 400 bezwaarschiften per jaar te ontvangen en 100% binnen 18 weken af te doen, waarbij geldt dat de afdoeningstermijn mede afhankelijk is van ontwikkelingen en maatregelen in verband met COVID-19. |