Doelstellingen bedrijfsvoering

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2022

Personeel

Verzuim

De afgelopen jaren is veel energie gestoken in het verlagen van het verzuim. Aandacht en heldere afspraken hebben geresulteerd in lager verzuim. Dit willen we zo houden, ook in en na corona tijd.

4,6% inclusief langdurig verzuim frequentie.

Salarislasten

De kosten aan salarissen inclusief sociale lasten zijn een belangrijke post in de begroting van de gemeente (2021: ongeveer 14,5% van de totale lasten). Reden om actief te sturen op realisatie en uitputting.

De salarislasten blijven binnen het begrote budget.

Inhuur externen

In 2020 bedroegen de kosten van de inhuur van externen 22% van het totaal van salarislasten en kosten externe inhuur (dit is incl. projectmatige inhuur op de programma’s). Door het verhogen van de interne flexibiliteit en door meer grip op het inhuurproces wordt beoogd om de kosten van inhuur te verlagen.
Tegelijkertijd heeft de organisatie te maken met tijdelijke middelen voor programma’s, vervanging vanwege tijdelijke uitval of vacatures die moeilijk te vervullen zijn of zeer specifieke expertise voor een bepaald thema waardoor inhuur nodig is.

De kosten van de inhuur van externen bedraagt maximaal 20% van het totaal aan salarislasten en kosten externe inhuur.

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2022

Financiën

Exploitatiesaldo

De meerjarenbegroting is sluitend als er een goede verhouding is tussen baten en lasten.

Het verwachte saldo van baten en lasten in het meerjarenperspectief is > 0.

Op basis van de voorliggende meerjarenbegroting wordt de verhouding tussen baten en lasten in 2024 positief.

Weerstandsvermogen

Een reservepositie is adequaat als de reserves voldoende zijn om mogelijke risico’s (voor zover die te
kwantificeren zijn) op te kunnen vangen.

De verhouding (ratio) tussen het aanwezige en het minimaal
beschikbare weerstandsvermogen ligt minimaal tussen 1,0 en 1,4. Voor de actuele berekening zie paragraaf 4.2.

Schuldenplafond

De omvang van de leningenportefeuille (langlopend + kortlopend) van de gemeente Gouda is ten opzichte van andere gemeenten hoog. In het coalitie akkoord is afgesproken dit te bewaken middels een plafond.

Het gehanteerde schuldenplafond bedraagt € 295 miljoen per 31-12-2022.

Handremprocedure

Indien de sluitende meerjarenbegroting onder druk dreigt te komen, de ratio voor het weerstandsvermogen < 1 dreigt te worden of het schuldenplafond overschreden dreigt te worden (dan wel een combinatie van deze factoren) dan geldt een handremprocedure.
Dat houdt in dat alles tijdig in werking moet worden gesteld om binnen de normen te blijven en dat reeds gemaakte inhoudelijke afspraken – ook die in voorliggend akkoord – allemaal ter discussie mogen worden gesteld.

Opereren binnen de marges van het financieel kader uit het coalitieakkoord (sluitende meerjarenbegroting, weerstandsvermogen > 1 en schuldpositie onder schuldenplafond).

Factuurafhandeling

De wettelijke betalingstermijn voor facturen bedraagt standaard 30 dagen.

De gemeente Gouda betaalt ten minste 85% van de facturen binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur.

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2022

ICT

Geheugen van Gouda

Gouda maakt een ontwikkeling door van taakgericht naar zaakgericht werken. Daartoe is het programma Het geheugen van Gouda opgezet.

In 2022 werkt het Sociaal Domein digitaal en worden geen nieuwe documenten in Verseon geregistreerd.

ICT-infrastructuur

Om de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen is en wordt in de ICT geïnvesteerd. Hierdoor is de performance geleidelijk verbeterd.

In 2022 is de beschikbaarheid van de ICT infrastructuur binnen de afgesproken gebruikstijden 99,5% (2021: 99,7%).

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2022

Privacy en datalekken

De AVG stelt stevige boetes op het onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens: € 20 miljoen of 4% van de jaaromzet als dit hoger is.

Om te (blijven) voldoen aan de AVG, behoeven de daarbij behorende maatregelen voortdurend aandacht en onderhoud, zoals bewustwording van de medewerkers, het afnemen en up to date houden van Privacy Impact Assessments, het onderhouden van het Register van verwerkingen en een actuele ketenregie.

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2022

Juridische zaken

Voorkomen van bezwaarschriften

Het aantal en type bezwaarschriften geeft inzicht in de uitwerking van gemeentelijk beleid in de praktijk en de kwaliteit van de uitvoering.
De gemeente blijft zich ten doel stellen om het aantal ingediende bezwaren terug te dringen door het verbeteren van de kwaliteit van besluiten. Belangrijk is daarbij dat voorlichting en participatie in het besluitvormingsproces zijn ingebouwd en dat (gedeeltelijk) negatieve besluiten vooraf worden gecommuniceerd zodat er het besluit geen verrassing meer kan zijn. Hierbij wordt in de primaire besluitvorming en ook bij planvorming gebruik gemaakt van de inzet van mediationvaardigheden om vooraf duidelijkheid te geven over het waarom van een besluit en/of het geven van informatie over projecten in de openbare ruimte.
Maar ook na de ontvangst van een bezwaarschrift is het uitgangspunt om eerst de mogelijkheid van een oplossing via het informele traject in te zetten. Dit voorkomt formele procedures.
De verwachting is dat het aantal bezwaarschriften stabiel zal blijven. Het effect van regelingen in verband met Covid-19 en mogelijke bezwaren tegen besluiten in dat kader zijn nauwlettend gevolgd. Vrijwel alleen over de TOZO-regelingen zijn in totaal 28 bezwaarschriften ingediend. Dit is in relatie tot alle regelingen in verband met COVID-19 een relatief klein aantal.

Doelstelling is maximaal 400 bezwaarschiften per jaar te ontvangen en 100% binnen 18 weken af te doen, waarbij geldt dat de afdoeningstermijn mede afhankelijk is van ontwikkelingen en maatregelen in verband met COVID-19.